Istoria lecturilor personale

Alberto Manguel in Istoria lecturii face si o trecere in revista a lecturilor personale. Am recunoscut unele dintre cartile pomenite de autor ca pe vechi tovarasi care m-au insotit si pe mine pe drumul cunoasterii.
Manguel a scris despre imperativul pastrarii memoriei cartilor. Mi-am dat seama ca am uitat unele dintre lecturi, unele carti mi le amintesc dupa ce le pomeneste altcineva. Si am considerat util pentru mine si pentru cine o fi sa citeasca pe blogul meu sa fac o mica calatorie prin lecturile copilariei, adolescentei si maturitatii. 

Asa cum spun Manguel, Eco si Carriere cartea ne transforma dar si noi ca cititori transformam lectura, o imbogatim prin interactiunea cu personalitatea si experientele noastre de viata.
As fi fost o cu totul o alta persoana fara cartile pe care le-am citit. 

Cea mai importanta carte care mi-a influentat gandirea si emotiile a fost Prietenie cu Dumnezeu de Neale Donald Walsch. Am citit toata seria Conversatii cu Dumnezeu, Comuniune cu Dumnezeu si Prietenie cu Dumnezeu publicate de Editura For You. 
Puteti sa rasfoiti cartile aici, pe langa alte titluri: https://issuu.com/feliciadragusin

Seria aceasta de carti aceasta demoleaza in mod logic si cu bucurie toate miturile daunatoare care pana acum ma impiedicau sa am o relatie sanatoasa cu divinitatea. Dupa ce am reusit sa am o prietenie cu Dumnezeu am fost un om fundamental fericit in ciuda tuturor provocarilor intalnite in viata. Sper sa raman asa.

Am citit constant, zi si noapte, au fost multe carti, nu am pretentia sa mi le amintesc pe toate. O sa actualizez acest text pe masura ce imi mai aduc aminte de inca un vechi prieten cu file.

In clasa I am rezistat stoic in fata incercarilor parintilor de a ma invata alfabetul. Mama a stiut sa foloseasca forta recompensei, mi-a pus tabla mobila in fata si mi-a spus ca daca pana la ora 20 nu invat sa scriu corect litera M nu o sa vad desenele animate cu Mihaela. Si am trecut cu bine testul, am vazut in fiecare seara desenele cu Mihaela si Azorel.
In vacanta de vara dintre clasele I si a II-a deja citeam singura cartile de povesti. Si de atunci nu m-am mai oprit. Am inceput cu povestea lui Mos Martin la oras pe care am povestit-o cu multa mandrie in prima ora de Romana in clasa a II-a. A fost primul meu discurs in public.

Au urmat multe carti de povesti, de Petre Ispirescu, Ion Creanga si altii.
Primul roman l-am citit abia in clasa a V-a, Winnetou in toate cele 5 volume. Le-am devorat in vacanta de vara. Am plans cand a murit Winnetou si am devenit in imaginatia mea o vajnica aparatoare a amerindienilor. Mai tarziu am primit in dar si continuarea seriei: Old Shatterhand, Old Surehand, Comoara din Lacul de Argint.





Am citit Cartile Junglei de Kipling dar si carti de autori romani, care m-au bucurat enorm: Toate panzele sus de Radu Tudoran, Racheta alba de Ludovic Roman, Ciresarii de Constantin Chirita.
Aceste carti, de autori romani, mi-au starnit interesul pentru stiinta. Codrin din Racheta Alba era delicios  de inteligent pentru un copil, la fel si Victor din Ciresarii. Mi-am dorit sa cunosc tainele stiintelor, ca si ei.
Copil fiind m-a atras mult literatura de aventura si cea de science-fiction. Am pastrat bucuria si nostalgia acestor lecturi pana la maturitate.

Am avut noroc ca nu erau emisiuni la televizor si nu aveam cu ce sa imi umplu timpul in micul orasel de provincie din perioada comunista. Citeam ziua si noaptea, de multe ori in detrimentul cartilor de scoala pe care le gaseam plictisitoare. Cu exceptia manualului de istorie de clasa a cincea, cand am descoperit ca sunt insetata sa cunosc lumea antica. De acolo mi se trage si bucuria cu care l-am citit pe Platon mai tarziu.

Am imprumutat de la biblioteca carti istorice, de aventuri, SF dar si de stiinta. In clasa a IX-a am avut o corijenta la matematica dar eu in acea vreme citeam carti de astronomie si astrofizica. Profesorii mei nu au aflat niciodata de ce nu aveam eu timp sa invat. Nu m-au intrebat.

Gustul pentru lucrarile de stiinta s-a dezvoltat pe seama lecturilor din romanele lui Isaac Asimov. Am citit toata Fundatia, am inceput sa scriu SF si sa citesc si mai multe carti de stiinta: m-am familiarizat cu fizica cuantica, teoria relativitatii, spatiul multidimensional, supernove si gauri negre.

Mi-a placut si biologia, imprumutam carti despre lumea vie si imi faceam conspecte. Cartea Bios a lui Tudor Opris a fost aproape integral transcrisa pe caietele mele.
La revista Romania Pitoreasca am obtinut pentru scurt timp un job part-time de jurnalist pentru ca dna Anda Raicu, Dumnezeu sa o odihneasca in pace! a fost placut impresionata ca am stiut denumirile stiintifice ale delfinilor din Marea Neagra.



Filmul Star Wars a contribuit masiv la imbogatirea cunostintelor mele despre hiperspatiu, motoare fotonice, filosofie zen si cunostinte de limba engleza.

Am citit cu infocare toate textele SF pe care le-am gasit la biblioteca publica de la Calarasi, pe care le-am cumparat de la librarie si chioscurile de ziare, inclusiv fascinantul almanah Anticipatia.

Dar nu am uitat nici de cartea de aventura, am devorat cartile lui Alexandre Dumas, Michel Zevaco, Paul Feval. Am facut rost de bani pentru carti la inceput cerand de la parinti, apoi am spalat borcanele goale de pe balcon si le-am dus la centrul de reciclare.



La 18 ani am vandut ziare la o taraba timp de 2 luni, cate 4 ore pe zi apoi am ocupat un post de profesor suplinitor de biologie in satul Potcoava. Scrisesem o poveste SF pentru un concurs la o revista, textul nu a fost premiat, mi-au spus ca era foarte aproape de lista celor premiate (am stiut ca am cam ratat sfarsitul povestii asa ca verdictul nu m-a mirat) insa cei de la revista m-au intrebat daca stiu pe cineva in Calarasi care poate sa distribuie revista.











M-am dus la taraba de ziare a celui mai bun vanzator din oras, i-am prezentat revista si cu ea am obtinut si un job part-time si am facut primii bani din cariera mea. Am continuat sa citesc atunci cand nu aveam clienti la taraba de ziare. Cel mai bine se vindeau noile reviste erotice care aparusera pentru prima data pe piata romaneasca, dupa Revolutie. Ani buni mai tarziu am lucrat la ziarul Romanul care edita si doua reviste erotice asa ca m-am familiarizat cu textul pe care trebuia sa il culeg in timp ce o colega, o persoana religioasa, se plangea ca o sa ne pierdem sufletele din cauza acelei ocupatii.

Acum tot scriu la o carte intitulata Orgasmul feminin pe care nu o mai termin in timp ce numeroasele mele prietene miorlaie pe langa mine nerabdatoare sa citeasca o data cartea cea demult promisa.

Pasiunea pentru SF m-a dus mai departe, catre descoperirea enigmelor, astfel ca am citit si conspectat din Dan Apostol - Deocamdata enigme; din Scarlat Demetrescu - Din tainele vietii si ale universului si multe alte carti de spiritualitate, stiinta si chiar pseudo-stiinta.
Am citit si Cartea tibetana a mortilor, carti ale yoghinilor indieni, Milarepa, Paramahansa Yogananda cat si India secreta a lui Paul Brunton.

Adolescenta mi-a fost ocupata cu multe carti, printre care si Calatoriile lui Guliver, Peripetiile bravului soldat Svek, de Jaroslav Hašek, Don Quijote de Cervantes, Jean Mermoz (cand am inceput sa visez la zboruri si pilotaj), Contele de Monte Cristo, Momente si schite de Ion Luca Caragiale (printre putinii din programa obligatorie pe care il citeam cu placere).
Treceam de la Comoara din insula de Robert L. Stevenson la Moby Dick de Herman Melville apoi la Colt Alb de Jack London.





Eminescu a ocupat un loc de cinste in lecturile mele, atat poezia cat si proza. Am citat si analizat din Sarmanul Dionis la concursul de Comunicari stiintifice la limba si literatura romana din liceu.

Am citit tot ce am gasit de Jules Verne, unul dintre autorii favoriti, care m-a incantat cu aventurile fabuloase ale personajelor sale dar si cu detalii despre stiinta si tehnologie.

Sub influenta tatalui meu am devenit un cititor tenace. Sub influenta mea si a tatalui si fratele mai mic a inceput sa citeasca devreme. El a inceput din clasa a treia cu primul sau roman lecturat, 20000 de leghe sub mari. Ca si mine, nu s-a mai oprit din citit de atunci.

Am fost cinci copii la parinti. Cand intra mama in casa tata si noi aveam fiecare o carte in mana. Parca era club de lectura. Mama era de fiecare data furioasa pentru ca teancul de vase nespalate era urias. Cine avea timp de vase cand erau atatea carti de citit?
Radeam de rasuna casa cand citeam Extravagantul Conan Doi. Atunci am aflat pentru prima data cata faima poate sa obtina pe loc un scriitor: “mataluta esti scriitor?” si la raspunsul sau afirmativ, declamat cu mandrie, i se deschideau toate usile. Mai ales cele ale camarilor.  Desi nu era niciun castig daca pe urmele celebrului scriitor si detectiv Conan Doi se afla Coana Ralita care putea sa rada singura continutul camarii, al frigiderului si al tuturor proviziilor la o singura masa.



Se poate spune ca am avut o copilarie fericita. In vacantele de vara citeam, inotam si vasleam cu cayakul pe Borcea la Calarasi.

Acum citesc pe kindl literatura fantastica americana. Am calatorit pe aripile imaginatiei scriitoarei Robin Hobb prin seriile: Farseer Trilogy, The Liveship Traders Trilogy, The Tawny Man Trilogy, The Soldier Son Trilogy si cartea in patru volume The Rain Wilds Chronicles (in total 16 carti) in tinuturi fabuloase, cu dragoni si corabii care prindeau viata.  

Terry Goodkind cu seria The sword of truth tesuta pe cele 11 legi ale vrajitorului m-a invatat cum se scrie un roman exceptional, cum se construiesc personaje credibile si o actiune care sa te poarte dincolo de timp.
Nu mi-a scapat nici A Song of Ice and Fire a lui George R.R. Martin din care am citit primele patru volume.
Cartea SF pe care am recitit-o de cele mai multe ori a fost Dune de Frank Herbert (am citit 18 carti din serie) . Am invatat pasaje pe de rost din carte. Am studiat prin Frank Herbert mecanismele puterii politice si religioase.

Sora mea mijlocie a murit in 2011. Cand ma gandesc la Ciresarii si la Dune leg amintirea acestor carti de amintirea ei. Au fost cartile ei favorite. Le-a citit de mai multe ori pana s-au facut ferfenita.

Am impartit cu fratii si surorile mele si lectura cartilor lui Anne Rice, seria Cronicile Vampirilor (8 carti) unele le-am citit in romana, altele in engleza.
In ultimii trei ani kindl si tableta mi-au fost suport pentru lectura. Am inceput sa cumpar mai putine carti tiparite din lipsa de spatiu si citesc acum mai mult electronic.

Am paginat pentru Editura For You peste 300 de carti. Si le-am citit in timp ce lucram la stiluri si la capetele de rand. 

Mai am in biblioteca carti de dezvoltare personala pe care le-am parcurs de mai multe ori pe unele din ele. Steven Covey, Napoleon Hill, Robert Kiyosaki si Dale Carnegie au fost lecturi de baza ca sa ma dezvolt ca antreprenor.


Deja se adauga atat de multe incat lista devine prea lunga. Si se va sfarsi abia atunci cand o sa parasesc aceasta lume. Sper ca au carti in Rai. Si ciocolata.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Atractie si respingere

Termoterapie, reflexoterapie si genunchi vindecati repede si fara durere

Speologi in actiune