luni, 14 martie 2016

Impozitul pe proprietate datorat statului in 2016

Am inregistrat un sediu social in locuinta proprie. Conform noului cod fiscal pana la data de 31 martie 2016 trebuie depusa declaratia ITL001 model 2016 la Directia Taxe si Impozite.
Modelul se poate descarca de pe portalul http://www.dgitl4.ro/ pentru Bucuresti sector 4 sau de la celelalte portaluri pentru alte sectoare sau orase. Sau luati formularul de la ghiseu informatii.
Locuinta este in sector 4 asa ca am descarcat modelul de declaratie de la sector 4.

I.  Pentru sediu social fara activitate economica
La ghiseul C m-am prezentat cu urmatoarele:
- declaratia ITL001 model 2016 completata,
- cu declaratie pe proprie raspundere ca nu se desfasoara activitati economice la sediul social
- copie dupa CI
- certificat constatator din care reiese ca desfasor activitatea la terti, la sediul clientului
- copie dupa CUI (certificatul de inregistrare de la ORC)
- daca depune altcineva declaratia trebuie sa aiba imputernicire de la proprietar, care se face acasa, de mana sau pe calculator si se semneaza de mana. Si copie CI proprietar si imputernicit.
Pe toate copiile sa scrie "conform cu originalul" si sa fie semnate.
Dupa verificare le-am depus la ghiseul 1 (registratura) cu mentiunea impozit pentru sediu rezidential.

Nu a fost nevoie sa scot un certifiat constatator nou. Il aveam pe cel de la infiintare si aveam deja trecut pe el la activitati si rubrica "activitati desfasurate la terti" si cu asta am scapat de un drum si taxe in plus la ORC.
Daca nu aveti asa ceva, trebuie facuta modificarea la ORC in care sa se specifice ca se desfasoara activitatea la client sau sa infiintati punct de lucru in alta parte decat acasa. 

Am intrebat la ghiseu daca pentru o alta firma anterioara, cu activitate suspendata, contract de comodat expirat si administrator decedat trebuie sa depun aceeasi declaratie.
Mi s-a raspus ca trebuie depusa si pentru acea firma veche.
Am scos certificat constatator nou pt firma defuncta. Daca va duceti la ORC pentru certificat de la ghiseu platiti 45 de lei si dureaza 30 minute sa vi-l dea, plus statul la coada.
Daca alegeti sa il scoateti online costa 8 lei si il aveti pe loc, din fata computerului.

Dupa depunerea la registratura va da un bon si dureaza 30-45 de zile pana va da hartia din care rezulta declaratia dvs.

II. Pentru sediu social in care se desfasoara activitate economica

Am intrebat pentru o cunostinta ce acte sunt necesare daca se declara activitate economica la sediul social.
- declaratia ITL001 model 2016 completata,

- copie dupa CI
- certificat constatator de la ORC
- copie dupa CUI (certificatul de inregistrare de la ORC)
- raportul expertului de evaluare
a) folositi raportul pe care il aveti deja daca cladirea a fost achizitionata in ultimii 5 ani
b) platiti un nou raport de evaluare daca cladirea este mai veche de 5 ani (cca 450 lei costa raportul)

Daca nu depuneti raportul de evaluare automat impozitul se calculeaza la 2% din valoare in loc de 0,02%, mi s-a spus de la ghiseu.

Daca depune altcineva declaratia trebuie sa aiba imputernicire de la proprietar, care se face acasa, de mana sau pe calculator si se semneaza de mana.
Dupa verificare actele se depun la ghiseul 1 (registratura) cu mentiunea impozit pentru sediu mixt, rezidential si nerezidential.

Daca proprietatea este folosita exclusiv in scopuri economice impozitul este de 2%.
Daca nu se depune declaratia ITL001 pana la 31 martie 2016 impozitul este automat 2% indiferent de activitatea desfasurata. (asta este pedeapsa pentru nedepunere declaratie)

Pana sa aflu toate acestea am facut mai multe drumuri la DTI. Am stat la coada, m-am enervat pentru ca nu am primit de prima data o informatie exacta si completa.
S-au dat norme, lamuriri, ordonante. Si chiar si dupa ce s-a dat ordonanta care spunea clar ca pentru declararea proprietatii ca fiind rezidentiala datorita faptului ca nu se desfasoara activitate economica este suficienta declaratia pe proprie raspundere ca nu se achita si deduc cheltuieli de intretinere de catre firma, functionarii cer in continuare mai multe acte, printre care si acel certificat constatator de la ORC.
Nu te vor crede pe cuvant, trebuie sa demonstrezi ce scrii in acea declaratie.
Cititi in acest sens Capitolul "Impozite si taxe locale", paragraful 2.

Daca activitatea fimei este suspendata, tot trebuie sa aveti certificat constatator in care scrie la starea activitatii firmei "suspendata".

 Ce as vrea? Ca la directia taxe si impozite sa fie afisate clar toate actele cu care sa vii pentru fiecare situatie in parte.
Asa cum am scris aici, macar. Ca sa fim scutiti de n drumuri si x ore de stat pe la cozi doar ca sa punem cap la cap informatia la care avem dreptul.

Ca sa nu mai vorbim si despre absurditatea situatiei de a plati taxe pe un lucru care este al tau, pe care esti proprietar. Aberatiile pe care le acceptam ca pe un fapt normal. Desteapta-te, romane!