Speleocamp 2011

In perioada 19-24 iulie 2011 a avut loc in localitatea Casa de Piatra, comuna Arieseni, judetul Alba Speleocamp 2011 organizat de Societatea Nationala de Speologie www.snsro.ro  presedinte Ovidiu Guja.

La Speleocamp au participat membri SNS si voluntari.
Am ajuns la Casa de Piatra prin Alba Iulia. La iesirea din Alba am avut ceva dificultati de orientare datorita lipsei indicatoarelor. Nici GPS-ul nu m-a prea ajutat, pentru ca uitasem ca drumul de iesire este spre Abrud. Cred ca ar fi de folos daca in Alba Iulia ar exista indicatoare pentru directia Scarisoara. Este totusi un obiectiv turistic de interes national si nu ar strica sa avem in marile localitati dinspre care se poate ajunge la Ghetarul de la Scarisoara astfel de indicatoare. La capitolul promovare turistica ducem lipsa de indicatoare spre obiectivele turistice care, slava Domnului, nu lipsesc. Lipseste doar intresul autoritatilor in ceea ce priveste o treaba bine facuta.
Doar ce am parcat Matizul, micul gigant care s-a comportat ireprosabil la drumul forestier care duce la Ghetarul de la Vartop, cabana SNS fiind destul de aproape de acest obiectiv turistic care atrage si el destui curiosi ca am si plecat in expeditie.
Impreuna cu amicul meu, Eugen voluntar pentru prima data la SNS ne-am luat dupa Ovi si Jojika si am coborat in Pestera Hodobana. O coborare dificila pentru noi, ca incepatori, prin tuneluri in care ne-am tarat precum serpii pt ca nu era loc nici sa te ridici pe coate. Am revenit acasa plina de vanatai de la pietre, dar experienta a meritat, pentru ca am ce povesti despre ea prietenilor  :)
Conform raportului lui Ovi, activitatile Speleocamp s-au desfasurat in urmatoarea ordine cronologica si formatie:
"In 19 iulie s-a s-a sapat la Pestera cu Nisip 2 in formatie Jojika, Ovi, Felicia, Eugen si s-a ajuns la ceva ce pare sa fie un bolovan care blocheaza galeria.
In 20 iulie s-a sapat la PCN2 in formatie Jojika, Ovi, Felicia, Eugen, Carmen, Ana, Lucian, Doina si s-a reusit degajarea bolovanului care bloca galeria fara ca acesta sa poata fi si clintit.
In 21 iulie s-a sapat in Pestera Vulpilor in formatie Felicia, Mihaela, Jojika, Mihai, Ovi.
In 22 iulie s-a sapat in PCN2 si s-a reusit scoaterea pe bucati a bolovanului care bloca trecerea. Gaura continua cu aceleasi dimensiuni insa din cauza adancimii se impune aerarea artificiala. Tavanul pare oricum sa se orizontalizeze si se sapa mult mai usor. Inca se poate lucra in trei oameni, dar daca mai continua mult va fi nevoie de 3 oameni in pestera si unul afara. Pentru continuarea activitatilor in PCN2 avem nevoie de 20 m de furtun si spaclu pentru scos pamant care vor fi achizitionate in perioada urmatoare.
In 23 iulie am fost in formatie Jojika, Mihai si Ovi la Pestera Aven din Fata Balicenii. Dupa putul de 30 metri se intra pe un taras printre formatiuni si se ajunge la apa.
In 24 iulie s-a curatat cabana."


Activitatile de la Casa de Piatra pentru descoperirea, explorarea, conservarea si promovarea comorilor carstice din zona se face prin munca si entuziasmul membrilor si voluntarilor SNS. Baza materiala este slaba, sapaturile se fac cu mijloace destul de rudimentare suplinite de pasiunea si dedicarea de care dau dovada Ovi, Jojika si ceilalti membri SNS si voluntari. Sunt de admirat eforturile lor constante si dragostea pentru minunile naturii.
Amicul meu Eugen, care a vazut pentru prima data ce insamna activitatea SNS a fost profund impresionat de eforturile lui Ovidiu pentru a-si duce misiunea la capat in pofida lipsei de fonduri.
Eugen imi spunea ca ar fi grozav daca ne-am implica sa atragem sponsorizari pentru SNS si pentru promovarea turismului in Apuseni.
Totusi, din cate am inteles de la Ovi principala preocupare o constituie conservarea pesterilor. Cu cat ai mai multi turisti in pesteri, oameni neinformati sau rau intentionati cu atat ai mai mari sanse ca formatiunile sa fie degradate.
Pe langa promovare este necesara si informarea si educarea turistilor. Din pacate in unele locuri din pesteri poti vedea cum indivizi cu minte putina, ca nu poti sa ii numesti altfel s-au apucat sa isi scrie numele sau vezi inscriptii de genul ion+maria=love. Nu au scapat nici zidurile de cetati, nici copacii si acum nici pesterile de aceste dovezi de barbarism din pacate.
Pesterile sunt formatiuni delicate, chiar si urmele mainilor murdare de argila puse pe calcarul alb pot dauna frumusetii dantelariilor carstice. Ca sa nu mai vorbim de sus-mentionatele inscriptii.
De aceea speologii de multe ori isi apara cu gelozie descoperirile si doar intamplator sau la obiectivele foarte cunoscute ajunge si publicul larg.
Din fericire, Ghetarul de la Vartop la care acum se poate ajunge si cu masinile-trenulet din Garda este protejat de un admistrator care este si ghid, exista un culoar bine delimitat pe unde vizitatorii pot sa mearga, nu se mai permite accesul peste tot in pestera.
Anul trecut, la cursul foto am intrat in toata pestera, dar ghidati de Ovi am avut grija sa nu tulburam nici macar cu o amprenta pe pereti frumusetea maiestuasa a formatiunilor - coloane, stalactite si stalagmite, dantelarii de calcar.

Cabana SNS este un loc frumos si primitor unde ne simtim bine de fiecare data cand poposim la Casa de Piatra si ne bucuram de ospitalitatea lui Ovidiu si a blandei lui sotii.
Sub bradul urias se poate lua masa cand e vremea frumoasa. Pentru iubitorii de natura se poate dormi si in cort, la aer. Eu am dormit doar o noapte in cort, din cauza vremii instabile am locuit in cabana. A plout destul de tare seara. Din fericire, ziua am putut sa ne desfasuram nestingheriti activitatile. Desi am facut si mult teren, bataie de zona sau pur si simplu drumul pana la pesteri si inapoi, ploile nu ne-au fost potrivnice. Dimpotriva, am scapat de caldura verii exact atunci cand in Bucuresti au fost 38 de grade. Un motiv in plus sa fim departe de Bucurestiul aglomerat si prafuit.
Timpul a zburat prea repede, nu am reusit sa patrundem in Pestera cu nisip si nici in Pestera Vulpilor prea departe sa vedem ce minuni ne-a pregatit natura. Asta inseamna ca si la anul o sa ne revedem la Spelocamp. Astept cu drag urmatorul eveniment SNS.
Eu nu sunt un fotograf grozav, dar pentru cine stie ca are talent si aparatura, SNS va invita la concursul fotoFotografia anului 2011 in speologie. Detalii pe http://www.snsro.ro/cpg15x/

Casa de Piatra ne asteapta pe toti cu drag.





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Atractie si respingere

Termoterapie, reflexoterapie si genunchi vindecati repede si fara durere

Speologi in actiune